czwartek, 2 sierpnia 2012

Kręta droga do Menzoberranzan cz. 1

21 sierpnia dotrzemy na miejsce! Tego dnia ukaże się setting roku 2012, którym będzie opis miasta mrocznych elfów. Wydaniu podręcznika towarzyszy szeroko zakrojona akcja i rok tematyczny, stąd wielbiciele Drizzdta Do'Urdena i jego krewniaków powinni się cieszyć. W międzyczasie będziemy mieli okazję zobaczyć kilka fragmentów miasta wyznawców Lloth, które przygotują nas na wkroczenie do jej domeny.

Podobnie jak rok temu, Wizards of the Coast publikuje dodatek, oznaczony jako setting. Kłopot w tym, że analogicznie jak to było z Neverwinter, tutaj mamy do czynienia z czymś, co w czasach TSR określane byłoby jako campaign expansion. Co więcej, settingi do czwartej edycji wychodziły w seriach "trójkowych": przeowdnikowi towarzyszył podręcznik dla graczy i przygoda. Cykl ten uległ zaburzeniu w przypadku Dark Suna, a zarzucono go z zeszłym roku, zamykając setting roku 2011 w zaledwie jednym podręczniku.
Nasz podróż do Menzoberranzan rozpoczynamy na powierzchni, ledwie poznając cechy, jakie charakteryzują drowy. Podobnie jak w przypadku innych campaign settings otrzymujemy kilka punktów, w skrócie określających specyfikę tego świata. To świetne rozwiązanie, syntetyzujące kluczowe informacje, które mogłyby umknąć w morzu szczegółów. Po pierwsze, nasi bohaterowie będą drowami, ponieważ to one rządzą Podmrokiem, a przynajmniej jego znaczną częścią. Po drugie, wszędzie dookoła panoszy się zło i to ono dyktuje warunki. Czy to  w formie kapłanek Lloth, czy morderczego społeczeństwa, zło triumfuje, a dobro ledwie tli się w najciemniejszych i najbardziej odosobnionych zakamarkach podziemi. Po trzecie, władza Pajęczej Bogini jest niepodzielna, a jej kapłanki nie tolerują żadnych innych kultów. Po czwarte, w społeczeństwie Menzoberranzan najważniejsza jest pozycja, jaką elf zajmuję. Przed lepszymi sobie się kłania i czapkuje, tych poniżej uciska i w wykorzystuje. Po piąte, największą wartość mają tajemnice i sekrety, które sprzedaje się, kupuje i używa jak waluty. Na koniec po szóste, miasto leży w Podmroku, a to kraina dziwna, niebezpieczna i odmienna od tych, jakie znają rasy podsłoneczne. Bohaterom przyjdzie nie raz i nie dwa wyprawić się w tę podziemną dzicz, a za każdym razem będzie to podróż niebezpieczna i odciskająca piętno na duszy.

Pierwszy odcinek drogi do Menzoberranzan przedstawia nam ogólne założenia podręcznika. Ma on stanowić narzędzie dla przygód, które wymyśli Mistrz Podziemi. Jest otwarty i można go dostosować na wiele sposobów. Książka przedstawia historię miasta, jego intrygi i atmosferę. TUTAJ znajdziecie demonstracyjny fragment podręcznika.

Rozdział drugi i jego próbka mówią o naturze i życiu wyznawców Lloth. Poprzednio donosiłem, że link był uszkodzony, na szczęście naprawiono go i możecie do fragmentu książki dotrzeć klikając TUTAJ. Dowiemy się co nieco o rozrywkach i handlu, życiu w mieście, języku i obyczajach elfów.

Trzecia próbka to opis frakcji i domów, które składają się na społeczeństwo mrocznych elfów. Znajdziemy tu już znane, opisane w poprzednich dodatkach, czy pokazane w powieściach. Oprócz rodów możniejszych i trochę mniej znacznych znajdziemy także tajne stowarzyszenia, oficjalne organizacje i niewielkie grupy spiskowców. Czy będą oni wrogami, czy sprzymierzeńcami, to zależy jedynie od graczy... Zainteresowanych tym tematem zapraszam TUTAJ.

Czwarty fragment odpowiada rozdziałowi czwartemu i opisuje samo miasto. znajdziemy jego mapę, opisy poszczególnych dzielnic, a także okolic miasta. Od czarnego jeziora, po cmentarz, poznamy grotę w której powstało Menzoberranzan, a także jego bliskie okolice, plątaninę tuneli i dalsze, bardziej niebezpieczne rejony. Próbkę tego rozdziału znajdziecie TUTAJ.

Piąty fragment podręcznika opisuje Northdark, czy fragment Podmroku, jaki rozciąga się pod północnymi rejonami Faerunu. Jeśli krainy podsłoneczne są dzikie i nieujarzmione, to jak niebezpieczne muszą być tunele i pieczary pod nimi? Poznamy szlaki jakimi podróżują drowy, ruiny krasnoludzkich siedzib, nawiedzone przez istoty z piekła rodem lub gorsze. To miejsce, gdzie nasi bohaterowie będą mogli znaleźć schronienie lub sprzymierzeńców do walki o wpływy. Fragment znajdziecie TUTAJ.

Fragment szósty, opublikowany wczoraj, to próbka rozdziału opisującego, co to znaczy być drowem. Koncentruje się na psychice złych bohaterów, wadze pozycji społecznej, odgrywaniu postaci oraz pomaga w wyborze domu, z którego będzie pochodziła postać. Fragment strony tytułowej znajdziecie TUTAJ.

Jak na razie podręcznik zapowiada się ciekawie, choć nie wygląda na rewolucyjny. Pytanie brzmi, ile i jakie pomysły umieszczą w nim projektanci. Miejmy nadzieję, że już niebawem przekonamy się, jeśli projektanci udostępnią nam bardziej szczegółowe informacje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz